Yak 55M Graupner
Nakon jednog "home made" Yak 55m depronca, drugog "fabričko/home made" Yak-a na red je došao i čistokrvi Yak 55m od Graupnera za čiji dizajn je zaduzen višestruki prvak u F3P-am i sl. kategorijama Gernot Brukmann.
Reč je o modelu aviona sledećih karakteristika:
Karakteristike:
Raspon krila: 900mm
Dužina trupa: 949mm
Težina RTF : 220g
Setup na modelu:
Motor: Turnigy 3020 1800KV
ESC: Turnigy 12A
Propeler: GWS 8x4.3SW
Servos: 2xHXT 900 i 2xE-flight S60
Baterije: Turnigy nano-tech 2S 460mAh
Prijemnik: Orange RX spektrum 2,4Ghz
Radio: JR X9303
Ovo je drugi fabrički depronac koji sklapam i blago rečeno, oduševljen sam preciznošću kod ovih jako pipavih modela. Yak je urađen od 3mm-skog deprona i nešto malo karbonskih šipkica. Pa da krenemo redom..
Prvo su obrađeni delovi koji čine sklop pokrenih i nepokretnih delova tako što su im ivice oborene pod uglom od oko 30-45o, kako bi pokretni delovi imali ogromne otklone, što je neophodno za kvalitetan 3D/freestyle let. Obavezno voditi računa o tome da se obaraju ivice sa "donje" strane aviona, kako ne bi bile vidljive "odozgo".
Na red dolazi najpipaviji, a ujedno i najbitniji deo posla oko depronaca. Prvi korak je da se na napadnu ivicu krila nalepi karbonska šipkica dimenzija 0,5x3x880mm, ali pre lepljenja trebalo bi blago ošmirglati karbonsku šipkicu kako bi lepak bolje zalepio karbon za depron. Naravno da šmirglom treba preći i napadnu ivicu krila jako blago, kako bi se otklonile nepotrene neravnine koje su stvorene fabričkim sečenjem. Za lepljenje sam koristio dvo-komponentni 5-minutni epoksi lepak. Prilikom lepljenja sam se koristio kalupom iz kojeg je krilo izvađeno, kako bi karbonska šipkica bila zalepljena ravnomerno duž cele napadne ivice.
Ceo proces obavljati na ravnoj podlozi.
Sledeći segment po bitnosti se odnosi na postavljanje donje polovine trupa i unakrsna ukrućenja duž celog modela sa donje strane, koje čine avion robustnijim. Dve stavke su najvažnije u toku procesa rada, tj. da sve bude pod 90o i ravno po dužini modela. Ako se ova dva faktora ispoštujum računajte da je avion sjajno urađen i da neće nigde vući u stranu!
Ukrućenja čine karbonske šipkice od 1mm i najbolje je lepiti ih u paru. Pre lepljenja, važno je postaviti teret po ivicama kako bi sve bilo poravnato sa podlogom i pod 900.
Na slici iznad se vidi da sam pljosnatu karbonsku šipkicu zalepio i na napadnu i bočnu ivicu horizontalca, kako bi ga sačuvao od vitoperenja i potencijalnih oštećenja prilikom sletanja. To u upustvu nije navedeno da se radi, ali moje dosadašnje iskustvo me je navelo da to uradim. Za to će vam biti potrebno da dokupite dodatno karbonsku šipkicu.
Dalji deo posla se svodi na sastavljanje i kompletiranje modela, tako što se nalepi gornja vertikalna polovina na trup, gde se takođe treba strogo voditi računa da sve bude pod uglom od 900 i poželjno je postaviti ukrućenja sa gornje strane između vertikalca i horizontalca (opciono), jer pokretni deo vertikalnog kormila je izuzetno velik i potrebna mu je jaka osnova.
Ovim je avion dobio osnovu za dodavanje aileron-a, horizontalca i vertikalca, gde se spajanje vrši uz pomoć šarkica koje se lepe u depron sa UHU-Por lepkom za penaste materijale. Prilikom lepljenja šarkica, lepe se i dupli horn-ovi.
Kada se lepak osušio, bilo je potrebno premazati UHU-por lepkom spojeve između kormila i fiksnih delova, kako bi se stvorio mikro film koji bi sprečio da se pokretno kormilo smiče sa fiksnog dela.
Time je model kompletiran i spreman za ubacivanje elektronike. Za model su preporučeni servoi Graupner C131 od 6g težine, u mom slučaju korišćeni su HXT 900 od 9g koji su mi se do sada pokazali jako pouzdano i dobro na drugim modelima. Sve veze na relaciji servo motor - horn su rađene na pull-pull osnovi sa jakim nailonskim koncem koji se dobija uz model.
Nosač motora sam morao da prilagodim dimenzijama otvora na modelu, i to je urađeno na sledeći način.
Za više fotografija, kliknite na galeriju ispod.